Prediagnosi del Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS)-Mollet
#PMUSmollet Prediagnosi del Nou Pla de Mobilitat Urbana Sostenible de Mollet del Vallès
Els comentaris i les propostes que escriguis formaran part del procés el nou Pla de Mobilitat Urbana Sostenible de Mollet (PMUS).
About this process
Podeu revisar el conjunt d'informacions relacionades amb la mobilitat de la ciutat al web municipal:https://www.molletvalles.cat/continguts/serveis-a-mollet/mobilitat/
El PMUS és l’instrument bàsic que vertebra totes les xarxes de mobilitat del municipi. Un dels objectius principals és dotar de coherència aquestes xarxes de manera que pugin conviure tots els modes de manera eficient, ordenada i segura. Aquest nou pla substituirà l'anterior Pla de Mobilitat de Mollet del Vallès.
REPTES I PRIORITATS: Dotar de coherència a les xarxes bàsiques de mobilitat
L’organització d’aquestes xarxes s’ha de fer basada en criteris de sostenibilitat i inclusivitat, donant preferència als modes de mobilitat activa per sobre els dos modes motoritzats
Proposta d’actuacions:
• Assegurar la connectivitat de les xarxes de vianants i de bicicleta amb els centres generadors de mobilitat, de manera contínua i que s’evitin els accidents de trànsit.
• Planificació global de la xarxa de transport públic, considerant tots els serveis i modes de manera que es fomenti la intermodalitat i s’aprofitin sinergies.
• Disseny d’una xarxa de vehicle que asseguri la connectivitat però que eviti les externalitats negatives de l’ús del cotxe (desenvolupament Ronda Sud, actuacions de millora als carrers Àngel Guimerà i Jaume I, etc.).
• Ordenació i regulació de l’estacionament i la distribució urbana de mercaderies, minimitzant l’impacte negatiu.
REPTES I PRIORITATS: Aconseguir canvis modals en els principals fluxos amb potencial de transvasament
Descripció: El sistema de mobilitat actual, hereu d’una mobilitat basada en el vehicle privat, comporta un seguit d’externalitats i ineficiències que s’aborden des del PMUS amb l’objectiu de minimitzar-les. La consecució d’aquests objectius passa per la captació d’usuaris del vehicle privat per altres modes de mobilitat més sostenibles amb el medi ambient.
Propostes d’actuació:
• Foment de la mobilitat activa a partir de xarxes agradables, accessibles i segures per als modes més vulnerables.
• Foment del transport públic col·lectiu per als desplaçaments de connexió. Foment de la intermodalitat amb modes actius amb l’objectiu d’ampliar la cobertura del TPC.
• Aplicació de mesures de pacificació i reducció de la congestió viària i la contaminació acústica.
REPTES I PRIORITATS: Consolidar Mollet del Vallès com una ciutat 30
Descripció: A l’octubre del 2020 entra en vigor la modificació de l’Ordenança Municipal de Circulació de vehicles i vianants, en la que s’estableix que Mollet és Ciutat 30 i es limita la velocitat a 30 km/h. Des del mes de maig de 2021 està en vigor la nova ordenança de la Dirección General de Tráfico (DGT) que estableix els nous límits de velocitat en ciutats. L’objectiu és fer de Mollet del Vallès una ciutat més amable, humana i que permeti la convivència de forma més segura entre els diferents usuaris de la via pública.
Possibles propostes d’actuació: És realment una voluntat que Mollet del Vallès sigui una ciutat 30 funcional, fent que el vehicle privat redueixi de manera efectiva la velocitat de circulació. Es proposen com a solucions:
• Introduir reductors verticals de velocitat
• Estretament de carrils
• Reducció del nombre de carrils de circulació
• Controls de velocitat (radars).
• Canvis de prioritat de pas en cruïlles
• Alternació del costat d’estacionament (ziga-zaga)
REPTES I PRIORITATS: Gestionar l’aparcament de forma eficient
Descripció: En els darrers anys l’Ajuntament de Mollet del Vallès ha dut a terme múltiples actuacions que afecten l’estacionament. S’ha actuat a l’aparcament de Santa Rosa i a l’aparcament de la zona esportiva de Ca n’Arimon, que s’utilitza com aparcament dissuasiu. S’ha fet un Kiss&Ride i s’ha creat places d’estacionament en bateria inversa. Cal continuar actuant en aquest sentit a més d’aplicar altres mesures complementàries que afecten l’accés dels vehicles als municipis.
Possibles propostes d’actuació:
• Introduir aparcaments regulats per a residents (“Àrea verda”) per tal de minimitzar el trànsit d’agitació que busca aparcament.
• Definició de la política tarifària.
• Fer aparcaments dissuasius fora de la ciutat. Caldrà:
• Ampliar els existents
• Senyalitzar de manera adequada l’accés
REPTES I PRIORITATS: Establir una zona de baixes emissions (ZBE)
Descripció: La Llei del Canvi Climàtic, aprovada recentment, obliga les ciutats de més de 50.000 habitants a elaborar plans de mobilitat sostenible que incloguin ZBE. En aquest sentit s'avançarà encara més amb la Llei de Mobilitat Sostenible que properament aprovarà el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana. L'objectiu de totes aquestes normes noves no és altre que avançar cap a una mobilitat diferent per lluitar contra el canvi climàtic i millorar la qualitat de l'aire i reduir el nivell de soroll a les ciutats. Mollet del Vallès, com a ciutat amb més de 50.000 habitants, haurà d’implementar una ZBE.
Possibles propostes d’actuació:
• S’haurà de definir l’àmbit d’aplicació i les etapes d’implementació.
• S’hauran de restringir els accessos, la circulació i l’aparcament.
• Aprovació de l’ordenança municipal reguladora, en base als instruments jurídics de recolzament de la ZBE.
• Senyalització, plataforma de control i monitorització de la ZBE a partir d’indicadors de seguiment.
• Participació ciutadana, comunicació i sensibilització.
• Altres actuacions complementàries.
REPTES I PRIORITATS: Assolir millores en la qualitat de l’aire
Descripció: El municipi de Mollet del Vallès, situat a l’extrem més meridional de la comarca del Vallès Oriental. Es tracta d’un àmbit densament poblat i marcat per la important presència d’infraestructures viàries i ferroviàries. Les vies interurbanes properes (AP-7, la C-17, C-33 i la C59) tenen un efecte negatiu en la qualitat de l’aire, que s’ha vist afectada en els darrers anys.
Possibles propostes d’actuació:
• Instar a les administracions competents a reduir la velocitat de les vies interurbanes quan creuen pel municipi.
• Promoure la descarbonització del parc de vehicles amb la implementació de la ZBE.
• Creació d’aparcaments dissuasius ben connectats amb la xarxa de bus i bicicleta i amb estacionaments segurs de bicicletes (ja previstos).
• Reducció de la congestió viària (actuacions de millora a la rotonda de Can Flequer).
REPTES I PRIORITATS: Seguir millorant la xarxa de vianants
Descripció: Ja des de l’anterior PMUS l’estat de la mobilitat a peu a Mollet del Vallès era bona, amb la majoria de voreres accessibles. A més, el document recollia moltes propostes que han anat encaminades a millorar la xarxa de vianants i que s’han anat implementant progressivament. Durant els anys de vigència el municipi ha fet múltiples actuacions:
• Establiment de guals
• Pacificant carrers (S-28, talls de trànsit en entorns sensibles)
• Ampliació de voreres
• Petites actuacions ampliant l’amplada útil de la vorera
• Millora de la seguretat en passos de vianants Cal continuar la mateixa línia d’acció amb una millora continua de la xarxa de vianants.
Proposta d’actuació per seguir millorant la xarxa de vianants:
• Augment dels vials de plataforma única, de prioritat per als vianants i amb restriccions per tipus de vehicles. • Transformació d’espais i cruïlles per crear teixit social.
• Estudiar una reconfiguració de l’espai destinat a l’aparcament en cordó i dels sentits de circulació.
• Evitar els vehicles de pas per dins el nucli del municipi.
• Potenciar itineraris per als vianants dins del nucli antic que connectin els espais de lleure i altres centres generadors i atractors de mobilitat.
• Millora de la xarxa de vianants seguint criteris de salut, confort ambiental i perspectiva de gènere
Proposals See all proposals (13)
-
Created at
31/05/2022 -
- 0
-
Created at
12/05/2022 -
- 0
-
Created at
31/05/2022 -
- 0
-
Created at
30/05/2022 -
- 0
Share: