Prediagnosi del Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS)-Mollet
#PMUSmollet Prediagnosi del Nou Pla de Mobilitat Urbana Sostenible de Mollet del Vallès
Fases del procés
-
101/04/2022 - 06/05/2022
Prediagnosi del nou PMUS de Mollet del Vallès
L'Ajuntament de Mollet del Valles inicia la renovació del Pla de Mobilitat a través dels nous Plans de Mobilitat Urbana Sostenible, el document bàsic per a configurar les estratègies de mobilitat sostenible dels municipis de Catalunya. D’acord amb el que preveu la llei 9/2003 de la Mobilitat, els seus continguts s’han d’adequar als criteris i orientacions establerts en el Pla Director de Mobilitat del seu àmbit.
S'ha redactat un document de prediagnosi sobre la base de la valoració de la implementació l'actual Pla de Mobilitat local.
-
207/05/2022 - 31/05/2022
Valoració ciutadania de la prediagnosi del PMUS de Mollet del Vallès
Durant el mes de maig, la ciutadania pot valorar el primer document del nou PMUS de Mollet del Vallès, prediagnosi, a través d'un conjunt de reptes i prioritats. A més, amb l'oportunitat de fer aportacions a cadascú dels eixos d'aquest document de prediagnosi que s'obre a la valoració pública.
REPTES I PRIORITATS: Dotar de coherència a les xarxes bàsiques de mobilitat
Descripció: El PMUS és l’instrument bàsic que vertebra totes les xarxes de mobilitat del municipi. Un dels objectius principals és dotar de coherència aquestes xarxes de manera que pugin conviure tots els modes de manera eficient, ordenada i segura. L’organització d’aquestes xarxes s’ha de fer basada en criteris de sostenibilitat i inclusivitat, donant preferència als modes de mobilitat activa per sobre els dos modes motoritzats
Proposta d’actuacions:
• Assegurar la connectivitat de les xarxes de vianants i de bicicleta amb els centres generadors de mobilitat, de manera contínua i que s’evitin els accidents de trànsit.
• Planificació global de la xarxa de transport públic, considerant tots els serveis i modes de manera que es fomenti la intermodalitat i s’aprofitin sinergies.
• Disseny d’una xarxa de vehicle que asseguri la connectivitat però que eviti les externalitats negatives de l’ús del cotxe (desenvolupament Ronda Sud, actuacions de millora als carrers Àngel Guimerà i Jaume I, etc.).
• Ordenació i regulació de l’estacionament i la distribució urbana de mercaderies, minimitzant l’impacte negatiu.
REPTES I PRIORITATS: Aconseguir canvis modals en els principals fluxos amb potencial de transvasament
Descripció: El sistema de mobilitat actual, hereu d’una mobilitat basada en el vehicle privat, comporta un seguit d’externalitats i ineficiències que s’aborden des del PMUS amb l’objectiu de minimitzar-les. La consecució d’aquests objectius passa per la captació d’usuaris del vehicle privat per altres modes de mobilitat més sostenibles amb el medi ambient.
Propostes d’actuació:
• Foment de la mobilitat activa a partir de xarxes agradables, accessibles i segures per als modes més vulnerables.
• Foment del transport públic col·lectiu per als desplaçaments de connexió. Foment de la intermodalitat amb modes actius amb l’objectiu d’ampliar la cobertura del TPC.
• Aplicació de mesures de pacificació i reducció de la congestió viària i la contaminació acústica.
REPTES I PRIORITATS: Consolidar Mollet del Vallès com una ciutat 30
Descripció: A l’octubre del 2020 entra en vigor la modificació de l’Ordenança Municipal de Circulació de vehicles i vianants, en la que s’estableix que Mollet és Ciutat 30 i es limita la velocitat a 30 km/h. Des del mes de maig de 2021 està en vigor la nova ordenança de la Dirección General de Tráfico (DGT) que estableix els nous límits de velocitat en ciutats. L’objectiu és fer de Mollet del Vallès una ciutat més amable, humana i que permeti la convivència de forma més segura entre els diferents usuaris de la via pública.
Possibles propostes d’actuació: És realment una voluntat que Mollet del Vallès sigui una ciutat 30 funcional, fent que el vehicle privat redueixi de manera efectiva la velocitat de circulació. Es proposen com a solucions:
• Introduir reductors verticals de velocitat
• Estretament de carrils
• Reducció del nombre de carrils de circulació
• Controls de velocitat (radars).
• Canvis de prioritat de pas en cruïlles
• Alternació del costat d’estacionament (ziga-zaga)
REPTES I PRIORITATS: Gestionar l’aparcament de forma eficient
Descripció: En els darrers anys l’Ajuntament de Mollet del Vallès ha dut a terme múltiples actuacions que afecten l’estacionament. S’ha actuat a l’aparcament de Santa Rosa i a l’aparcament de la zona esportiva de Ca n’Arimon, que s’utilitza com aparcament dissuasiu. S’ha fet un Kiss&Ride i s’ha creat places d’estacionament en bateria inversa. Cal continuar actuant en aquest sentit a més d’aplicar altres mesures complementàries que afecten l’accés dels vehicles als municipis.
Possibles propostes d’actuació:
• Introduir aparcaments regulats per a residents (“Àrea verda”) per tal de minimitzar el trànsit d’agitació que busca aparcament.
• Definició de la política tarifària.
• Fer aparcaments dissuasius fora de la ciutat. Caldrà:
• Ampliar els existents
• Senyalitzar de manera adequada l’accés
REPTES I PRIORITATS: Establir una zona de baixes emissions (ZBE)
Descripció: La Llei del Canvi Climàtic, aprovada recentment, obliga les ciutats de més de 50.000 habitants a elaborar plans de mobilitat sostenible que incloguin ZBE. En aquest sentit s'avançarà encara més amb la Llei de Mobilitat Sostenible que properament aprovarà el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana. L'objectiu de totes aquestes normes noves no és altre que avançar cap a una mobilitat diferent per lluitar contra el canvi climàtic i millorar la qualitat de l'aire i reduir el nivell de soroll a les ciutats. Mollet del Vallès, com a ciutat amb més de 50.000 habitants, haurà d’implementar una ZBE.
Possibles propostes d’actuació:
• S’haurà de definir l’àmbit d’aplicació i les etapes d’implementació.
• S’hauran de restringir els accessos, la circulació i l’aparcament.
• Aprovació de l’ordenança municipal reguladora, en base als instruments jurídics de recolzament de la ZBE.
• Senyalització, plataforma de control i monitorització de la ZBE a partir d’indicadors de seguiment.
• Participació ciutadana, comunicació i sensibilització.
• Altres actuacions complementàries.
REPTES I PRIORITATS: Assolir millores en la qualitat de l’aire
Descripció: El municipi de Mollet del Vallès, situat a l’extrem més meridional de la comarca del Vallès Oriental. Es tracta d’un àmbit densament poblat i marcat per la important presència d’infraestructures viàries i ferroviàries. Les vies interurbanes properes (AP-7, la C-17, C-33 i la C59) tenen un efecte negatiu en la qualitat de l’aire, que s’ha vist afectada en els darrers anys.
Possibles propostes d’actuació:
• Instar a les administracions competents a reduir la velocitat de les vies interurbanes quan creuen pel municipi.
• Promoure la descarbonització del parc de vehicles amb la implementació de la ZBE.
• Creació d’aparcaments dissuasius ben connectats amb la xarxa de bus i bicicleta i amb estacionaments segurs de bicicletes (ja previstos).
• Reducció de la congestió viària (actuacions de millora a la rotonda de Can Flequer).
REPTES I PRIORITATS: Seguir millorant la xarxa de vianants
Descripció: Ja des de l’anterior PMUS l’estat de la mobilitat a peu a Mollet del Vallès era bona, amb la majoria de voreres accessibles. A més, el document recollia moltes propostes que han anat encaminades a millorar la xarxa de vianants i que s’han anat implementant progressivament. Durant els anys de vigència el municipi ha fet múltiples actuacions:
• Establiment de guals
• Pacificant carrers (S-28, talls de trànsit en entorns sensibles)
• Ampliació de voreres
• Petites actuacions ampliant l’amplada útil de la vorera
• Millora de la seguretat en passos de vianants Cal continuar la mateixa línia d’acció amb una millora continua de la xarxa de vianants.
Proposta d’actuació per seguir millorant la xarxa de vianants:
• Augment dels vials de plataforma única, de prioritat per als vianants i amb restriccions per tipus de vehicles. • Transformació d’espais i cruïlles per crear teixit social.
• Estudiar una reconfiguració de l’espai destinat a l’aparcament en cordó i dels sentits de circulació.
• Evitar els vehicles de pas per dins el nucli del municipi.
• Potenciar itineraris per als vianants dins del nucli antic que connectin els espais de lleure i altres centres generadors i atractors de mobilitat.
• Millora de la xarxa de vianants seguint criteris de salut, confort ambiental i perspectiva de gènere
-
301/06/2022 - 30/06/2024
Comunicació dels resultats del document de la prediagnosi
El conjunt de la ciutadania podrà coneìxer els resultats de la valoració ciutadana del reptes i prioritats del document de prediagnosi del PMUS de Mollet del Vallès.
Els PMUS són instruments de planificació regulats per la Llei de mobilitat 9/2003.
Tenen l'objectiu de definir una estratègia i un programa d'actuacions per a la planificació de la mobilitat en l'àmbit local. Normalment el seu àmbit territorial és el propi municipi, tot i que la llei també permet el desenvolupament de PMUS per agrupacions de municipis que funcionen com un únic sistema urbà.
En els PMUS s'hi analitzen tots els modes de transport, és a dir: la mobilitat a peu, en bicicleta i VMP, en vehicle privat, en transport públic i la mobilitat de mercaderies.
Les actuacions que es proposen en els PMUS van encaminades a la consecució dels propis objectius definits en la Llei de mobilitat i en les Directrius Nacionals de Mobilitat:
- Configuren un sistema de transport més vinculat a la relació cost-eficiència per millorar la competitivitat del sistema productiu nacional.
- Augmenten la integració social i comporten una accessibilitat més universal.
- Incrementen la qualitat de vida dels ciutadans en aspectes com la qualitat de l'aire, la reducció de la contaminació acústica o la qualitat de l'espai públic.
- Milloren les condicions de salut dels ciutadans.
- Aporten més seguretat en els desplaçaments.
- Estableixen unes pautes de mobilitat més sostenibles, que es basen en un ús més racional del vehicle privat i una estimulació de l'ús dels modes més sostenibles.
Acabem de finalitzar la primera fase de prediagnosi, i ara abordarem participativament les següents parts d'aquest procés.
-
FASE I: Prediagnosi. En aquesta fase s'identifiquen els principals objectius del PMUS, així com els elements facilitadors del propi PMUS (equip tècnic, pressupost per implantació del PMUS, etc.)
-
FASE II: Diagnosi. En aquesta fase es detecten les principals mancances i fortaleses del sistema de mobilitat. Això es fa quantificant, en la mesura del possible, aquestes mancances i fortaleses a partir del treball de camp de presa de dades.
-
FASE III: Propostes. A partir de les dues fases anteriors, es fa un pla d'actuació que es composa de diversos paquets d'actuacions orientats a donar resposta, tant a les mancances detectades, com als propis objectius identificats en la primera fase.
- FASE IV: Aprovació. En aquest fase es duen a terme tots els tràmits necessaris per tal de poder aprovar un PMUS i que són, a grans trets, els següents:
- Informe favorable de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM)
- Informe favorable de l'avaluació ambiental.
- Aprovació inicial pel Ple de l'Ajuntament
- Exposició pública
- Aprovació definitiva pel Ple de l'Ajuntament.